Ремстроймонтаж-ВВС

Ми в соцмережах:

Схеми керування електроприводами ліфтів

В залежності від швидкохідності пасажирських ліфтів прийняті наступні різновиди силових схем управління ними:

тихохідні ліфти мають двигуни з короткозамкнутим або фазним ротором і кнопкове або важеля управління,

швидкісні ліфти - двох або одношвидкісні двигуни, керовані магнітними станціями або тиристорними станціями керування ТСУ-Р) з кнопковими командоапарата,

швидкісні і високошвидкісні ліфти — двигуни постійного струму, керовані по системі "генератор — двигун" з різними схемами збудження або за системою тиристорний перетворювач — двигун" з кнопковими командоапарата,

можуть використовуватися також схеми асинхронно-вентильних каскадів (АВК), застосування яких дозволяє збільшити к. п. д. установки.

Пасажирські ліфти в залежності від пасажиропотоку, висоти підйому та кількості ліфтів, що обслуговують пасажирів, поділяються на поодинокі і з груповим керуванням.

До поодиноких відносяться:

а) ліфти, які працюють за одиничним наказам і викликам без попутних зупинок при спуску і підйомі пасажирів,

б) ліфти зі збиранням пасажирів при спуску, але із забороною викликів при підйомі,

в) те ж, але з реєстрацією викликів на спуску з подальшим їх виконанням.

До ліфтів з груповим керуванням відносяться:

а) ліфти з одного викличної кнопкою на посадкових майданчиках незалежно від кількості встановлених ліфтів (частіше використовується парне управління) і з збиранням пасажирів при спуску,

б) те ж, але з повним збиранням пасажирів на проміжних поверхах на підйом і спуск (зазвичай встановлюються в адміністративних, навчальних та інших будівлях).

Крім того, дуже часто використовується диспетчеризація ліфтів ряду будинків і цілих районів, коли з одного диспетчерського пульта здійснюється контроль стану схем і здійснюється управління декількома ліфтами.

Незалежно від швидкохідності ліфтів, одиничного або групового управління ними необхідними елементами більшості схем є наступні:

кнопки з самоповерненням, липкі або западаючі кнопки для виклику кабін і подання наказу з кабіни,

різні датчики селекції і точної зупинки — позиційно узгоджувальні пристрої для реєстрації місця знаходження кабіни та стану електричних ланцюгів,

датчики і блокування стану підйомних канатів, стану дверей шахти і кабіни (відкриті або закриті),

кінцеві вимикачі обмеження швидкості і ступеня завантаження кабіни,

покажчики напряму руху кабіни і в деяких ліфтах наявності вантажу в кабіні.

З названих елементів більш докладно зупинимося на позиційно-погоджувальних пристроях (ПСУ), які визначають місце, де повинна зупинитися кабіна у шахті при появі виклику або наказу, і рух її вгору або вниз. Інші ж елементи зазвичай являють собою різні модифікації кінцевих вимикачів, відомих з інших курсів.

Конструктивно позиційно-узгоджувальні пристрої виконують у вигляді набору трехпозиционных електромеханічних або індуктивних або магнітних (герконовий) датчиків, розміщених у шахтах, з виведенням сигналів на релейний або безконтактний селектор в машинне приміщення (ПСУ іноді виконуються у вигляді центральних поверхових апаратів, розміщених в машинному приміщенні).

Датчики, розміщені в шахті, взаємодіють з встановленими на кабіні відводками (при електромеханічних) або магнітними шунтами (при індуктивних або герконовий датчиках) і видають сигнали в центральний поверховий апарат (кроковий копираппарат або релейний селектор), встановлений у машинному приміщенні, а останній передає і схему управління сигнал на виконання отриманої команди.

Датчики сигналів про рух кабіни вгору або вниз доцільніше розміщувати на кабіні (потрібно менше проводів), а магнітні шунти встановлювати в шахтах в необхідних точках. У цьому випадку при цифровому управлінні число стовпців встановлюються шунтів по шахті дорівнює числу розрядів переданого номера поверху в двійковому або іншому коді.

Трехпозиционные перемикачі електромеханічні фігурної відводки переводяться в одне з положень, відповідне руху кабіни вверх або вниз, або її зупинення. В цьому випадку при русі кабіни контакти перемикачів пройдених поверхів включаються в одне з крайніх положень, готуючи до дії ланцюга викликів і наказів, а при зупинці кабіни перемикач переводиться в середнє положення, відключаючи ланцюг управління від контакторів напрямки і виключаючи тим самим відхід кабіни з поверху при помилковому натисненні кнопки наказу або виклику.

Для забезпечення точної зупинки кабіни ліфта в схемах управління ними останнім часом стали застосовувати безконтактні індуктивні або контактні герметизовані магнітокеровані (герконові) датчики. Ці датчики встановлюють як в шахті, так і на кабіні: в шахті — датчики селекції (уповільнення), а на кабіні - датчик точної зупинки. Для взаємодії з датчиками на кабіні розміщують феромагнітний шунт селекції, а в шахті (на кожному поверсі) - феромагнітні шунти точної зупинки.

Індуктивні датчики складаються з розімкнутого П-образного магнітопровода з котушкою, укладеної в кожух. Послідовно з нею включається котушка виконавчого реле, і на них подається напруга змінного струму (U).

При розімкнутому магнітопроводі магнітний потік, який перетинає котушку, малий. Тому е. д. с. і струм самоіндукції в провідниках котушки, а також обумовлене їм індуктивний опір (X) практично відсутні, так що опір котушки носить активний характер (R). Струм в послідовно включених котушках відносно великий, він як би імітує замикання контактів в контактній системі (реле включається).

При замиканні шунтом П-образного магнітопровода магнітний потік, який перетинає його котушку, зростає, у зв'язку з чим збільшуються е. д. с. самоіндукції, а також обумовлене їм індуктивний опір котушки. Внаслідок цього струм у послідовно включені котушки зменшується, імітуючи розмикання ланцюга в контактній системі (виконавче реле відключається).

Герконовый датчик являє собою П-подібний корпус, в якому розміщені з одного боку від паза дві герметизовані скляні колби з вакуумом всередині і укріпленими на пружних пластинах контактами, підключеними до відповідних ланцюгів керування ліфтом. З іншого боку від паза знаходиться постійний магніт. Робочим елементом таких датчиків є феромагнітний шунт, який проходить через П-подібний розріз при русі кабіни ліфта.

Принцип роботи цих датчиків наступний: пружні сили пластин контактів герконов спрямовані так, що якщо на них поле постійного магніту не діє, то нормально розімкнуті контакти розімкнуті, а нормально замкнуті — замкнуті, т. е. цепу, до яких підключені ці контакти, будуть розімкнуті або замкнуті.

Такий стан геркона буде тоді, коли феромагнітний шунт знаходиться в пазі П-подібного корпусу, оскільки магнітні силові лінії постійного магніту замикаються через шунт. Після того як шунт вийде з паза, магнітні силові лінії замикаються через пластини, долаючи їх пружинящее дію, і контакти геркона, а отже, ланцюги до яких вони підключені, переходять в протилежний стан.


В якості прикладу, що відображає основні особливості схем керування ліфтами, розглянемо схему управління поодиноким ліфтом без попутних зупинок, показану на рис. 1. Ліфт обслуговує чотири поверхи, в якості виконавчого двигуна тут використаний двошвидкісний двигун М.

Включення на малу (Мл) чи більшу (Б) частоту обертання двигуна здійснюється відповідними контакторами Мл і Б. Напрямок обертання двигуна визначається контакторами В і Н, уповільнення - додатковим резистором Р, гальмування електромагнітним гальмом ПОВ.

Як поверхових перемикачів використані безконтактні індуктивні датчики (ДТЗ, ДТОВ і ДТОН), включені послідовно з котушками реле (РИС, РИТОВ, РИТОН). Датчики ДТЗ служать для включення привода ліфта на високу частоту обертання і подачі імпульсу на його уповільнення, а датчики ДТОВ і ДТОН передбачені для точної зупинки ліф га на рівні підлоги відповідного поверху і розміщені на кабіні, магнітні шунти для них встановлюються в стовбурі шахти.


Рис. 1. Принципова схема управління окремим ліфтом.

Призначення інших елементів схеми і її роботу розглянемо на прикладі переміщення кабіни з пасажиром з 1-го на 3-й поверх, вважаючи при цьому, що автомат А, роз'єднувач Р і кінцеві вимикачі KB, що обмежують хід кабіни вгору і вниз в аварійних режимах, замкнуті, а кабіна знаходиться на першому поверсі. У цьому випадку котушки реле РИС, крім реле першого поверху, обтекаются номінальним струмом.

При натисканні кнопки "3-й поверх" утворюється наступна електрична ланцюг: фаза мережі — полюс роз'єднувача Р — запобіжник Пр — кінцевий вимикач KB — кнопка "Стоп" — блокування дверей шахти Дв1 - Дв4 — контакти натягу каната КК — кінцевий вимикач уловлювачів КЛ — дверні вимикачі кабіни ДК — контакти кнопки "Стоп" — розмикаючими блок-контакт Н — котушка реле РУВ — замикаючі контакти реле РИС4 і РИСЗ (котушки цих реле обтекаются струмом) — котушка поверхового реле ЭРЗ — кнопка "3-й поверх" — тих, що розмикають блок-контакти контакторів у, В, Н — кінцевий вимикач KB — запобіжник Пр — полюс роз'єднувача Р — фаза мережі.

Після спрацьовування реле РУВ і ЭР3 включаються контактор руху вперед, контактор швидкого руху Б (по ланцюгу котушки Б — блок-контакт Мл — вимикач великої частоти обертання СБ — контакти реле РИСЗ і ЭР3). При замиканні контактів В і Б двигун підключається до мережі, включаються контактор Т, растормаживающий канатоведучий шків, і контактор відводки ДО, що включає електромагніт відводки МО і готує до включення ланцюг котушки контактора малої частоти обертання Мл. Огводка втягується, звільняючи важіль замка, і кабіна приходить в рух.

При підході кабіни до третього поверху феромагнітний шунт замикає котушку датчика ДТСЗ, її опір збільшується і реле РИСЗ відпадає, відключаючи реле ЭР3 і РУО. В результаті цього контактор Б відпадає, замикаючи свій контакт, включає контактор малої частоти обертання Мл, а контактор залишається включеним, так як при русі кабіни ще не замкнута магнітна ланцюг датчика точної зупинки вгору, тому й контакт РИТОВ ще не розімкнений. Двигун гальмується до малої частоти обертання, працюючи в генераторному режимі з введенням в одну фазу статора резистором R. Витримка часу гальмування задається маятниковим реле РМ, що працюють при включенні контактора Мл.

Як тільки підлогу кабіни вирівняється з підлогою поверхового перекриття, магнітний шунт замикає магнітну ланцюг котушки датчика точної зупинки ДТОВ, реле РИТОВ відпадає і відбувається відключення контакторів, потім ДО і, нарешті, Мл. В результаті двигун і гальмівний електромагніт відключаються від мережі, накладається механічний гальмо і кабіна зупиняється.

Для того щоб підучити загальну схему управління ліфтом з попутними зупинками тільки при опусканні кабіни або повністю загальну схему, т. е. при попутних зупинках під час руху кабіни вверх і вниз, необхідно в схему, подібну до наведеної на рис. 1, ввести деякі доповнення. Наприклад, в схемі, з двошвидкісним двигуном індуктивні датчики ІД, реле РИС і кнопки виклику й наказу на кожному поверсі включаються так, як показано на рис. 2.


Рис. 2. Фрагменти доповнень до збірним схемами керування ліфтом (для одного поверху).

У схемі з попутними зупинками при опусканні кабіни (рис, 2, а) виклики і накази подаються окремими залипающими кнопками і тому можуть реєструватися в будь-який час, а передаватися в схему відразу ж, крім періоді руху кабіни з пасажирами вгору, коли шина живлення контактів передачі викликів у виконавчу схему відключається виборчими контактами від плюсової шини.

У повній перебірливо схемі управління (рис. 2, б) додатково є викличні ланцюга для підйому (ШДВв) і опускання (ШДВн) кабіни, контакти блокувальних реле напрямку РБВ та РБН з'єднані з контактами виборчої розділити ланцюжка виконавчої схеми.

У схемах, зображених на рис. 1 і 2, при відсутності кабіни на поверсі котушки індуктивного датчика ІД і реле РИС порушені. Тому при натисканні кнопки наказу КП або виклику КВ (вони утримуються у включеному стані утримують магнітами РОЗУМ до тих пір, поки їх не зашунтируют контакти дверей шахти даного поверху ДШ) утворюється ланцюг (на рисунку не показана), що включає в себе реле управління вгору РУО, якщо поверх вище призначення поверху стоянки кабіни, або реле керування вниз РУН, якщо поверх призначення нижче стоянки кабіни.

Після прибуття кабіни на поверх виклику знеструмлюється індуктивний датчик ІД, відключається реле РИС, розмикаючи свої контакти, які відключають реле РУВ або РУН і лампу ЛС (кабіна зупиняється), а замиканням контакту РИС4 готується ланцюг для виконання наказу, що надходить з кабіни.

У повній збиральної схемою секціонірованная контактами РИС1 н РИС2 ланцюжок на поверсі стоянки кабіни розривається не тільки цими контактами, але ще і контактами реле блокування вгору РБВ або вниз РБН (котушки їх на схемі не показані), а викличні ланцюга підйому, спуску і ланцюга наказів відокремлюються одне від одного розділовими діодами Д1 - Д4.

Перед натисненням кнопки виклику або наказу, якщо напрямок руху кабіни ще не вибрано, всі контакти в ланцюжку вибору напрямку замкнуті, крім контактів РИС4 на поверсі стоянки кабіни. Тому при натисканні однієї з цих кнопок сигнали викликів з поверхів, розташованих вище поверху стоянки кабіни, підключаються до котушці реле РУН, а сигнали викликів з поверхів нижче стоянки кабіни включають реле РУВ. Після вибору напряму одночасно з реле РУВ або РУН включається одне з реле блокування протилежного напрямку РБВ або РБН, що розривають своїми контактами вихід через секційну ланцюжок сигналів виклику непопутного напрямку.

У схемі, показаної па рис. 2, а, для опускання пасажирів кабіна без зупинок проходить до найбільш високого поверху виклику і потім опускається з попутними зупинками, а у схемі, зображеній на рис. 2, б, при необхідності підйому пасажирів кабіна проходить до найнижчого поверху виклику, після чого піднімається з попутними зупинками.

В розглянутих схемах селектори виконані на релейних елементів. Поряд з цим застосовуються і інші селектори: кулачкові, фотоелектричні, щіткові безперервного спостереження, крокові, на статичних елементах і т. д.

При великих пассажиропотоках в одному холі встановлюють декілька ліфтів, які для підвищення комфортабельності і поліпшення енергетичних показників мають об'єднане парне чи групове управління. Кількість ліфтів, з'єднаних в групи, зазвичай не перевищує чотирьох, а частіше трьох, хоча відомі системи, що містять в групі до восьми ліфтів.

При груповому управлінні зазвичай розрізняють три основних режими роботи ліфтів: пік підйому, пік спуску і сталий рух в обох напрямках. Включення ліфтів на той або інший режим здійснюється диспетчером або автоматично за допомогою програмуючих годин, що встановлюються на кожну групу ліфтів.

У висотних будівлях кожна група ліфтів закріплюється для обслуговування певної зони поверхів, інші поверхи нею не обслуговуються. При наявності декількох ліфтів в групі, обслуговуючих одну зону або невисоку будівлю, в цілях підвищення середньої швидкості руху шляхом скорочення кількості зупинок окремі ліфти можуть виділятися для обслуговування парних і непарних поверхів.

Для здійснення парного чи групового керування ліфтами схеми управління ними повинні бути узагальнюючими, а виклики кожного поверху в обох напрямках повинні реєструватися окремо в кожному напрямку відповідними запам'ятовуючими пристроями, що містять реле, транзистори і т. д.

В якості прикладу, що відображає специфіку роботи при парному управлінні ліфтами з додатковими реле стоянки першого ліфта 1PC і другого ліфта 2РС, розглянемо фрагмент принципової схеми, показаний на рис. 3.


Рис. 3. Фрагмент принципової схеми парного керування ліфтами: ЕР — поверхова реле, РПК - реле перемикання каналів, РВП реле автоматичного пуску.

У цьому випадку кабіна, опустилася з пасажирами на перший поверх, не відповідає на дзвінки з інших поверхів і очікує пасажирів. Якщо ж кабіни на першому поверсі немає, то піднялася за наказом і звільнилася кабіна автоматично направляється на перший поверх, а при спуску інший кабіни або її стоянці остання залишається на поверсі закінчення рейсу або прямує до центру навантаження і використовується для роботи за викликами в основному в напрямку опускання.

Реле стоянки кабіни на першому поверсі 1РС1 або 2РС1 включається після прибуття кабіни на перший поверх від кінцевого вимикача 1КВН або 2КВН (встановлюються в шахтах на копираппарате). Ці реле взаємно сблокированы. Тому включення одного з них вказує на те, що дана кабіна прибула на перший поверх раніше іншого. У цьому випадку реле 1РС1 або 2РС1 своїм замикаючим контактом включає сигнальну лампу ЛС, а розмикаючим — розриває викличну ланцюг свого ліфта, відключаючи виклик на час стоянки кабіни на першому поверсі.

При догляді кабіни з першого поверху її сигнальна лампа ЛС гасне, харчування викликаються ланцюгів цього ліфта після звільнення кабіни відразу ж відновлюється, а після приходу кабіни іншого ліфта на перший поверх включається її реле PC. Ця кабіна залишається стояти на першому поверсі в очікуванні пасажирів (про що сигналізує запалюванням її сигнальна лампа ЛС). При звільненні піднялася за наказом кабіни і відсутності викликів в схему подається сигнал, що включає размыкающими контактів кінцевого вимикача 1КВН або 2КВН реле 1РУН або 2РУВ котушки реле 1РУН або 2РУВ, і кабіна спрямовується на перший поверх і т. д.

Апаратура керування двигунами типових ліфтів при одиночному, парному та груповому управліннях зазвичай розташовується на типових панелях, станціях або блоках керування, що встановлюються в машинних приміщеннях.